ЗЧІПНИ КУЛІ І ВСТАВКИ
Загальні відомості
Фаркопом називається тягово-зчіпний пристрій, призначений для надійного з'єднання автомобіля і причепа. Зчіпний пристрій під кулю 50 мм европейського стандарту має різну конструкцію, яка залежить від його призначення та маси вантажу, що перевозиться. Крім відмінностей щодо вантажопідйомності, фаркопи розрізняються на кшталт кріплення. Конструкція типових конструкцій тягово-зчіпних пристроїв постійно вдосконалюється, постійно з'являються нові моделі та варіанти. Однак, існує два фіксовані типи зчіпної головки легкового причепа - це знімна модель і незнімна, від яких відштовхуються виробники всього світу.
Різновиди зчіпних куль
В даний час зчіпні головки для причепів поділяються на дві категорії:
- європейський тип;
- американського типу.
Європейські зчіпні пристрої представлені у таких модифікаціях:
- стаціонарного розташування, зчепна куля або крюк фаркопа для фаркопу кріпиться до рами автомобіля на постійній основі за допомогою зварювання або болтового з'єднання (умовно знімні пристрої). Ця вставка фаркопа набула найбільшого поширення серед автомобілістів завдяки своїй мобільності;
- Швидкознімні пристрої – це спеціальні вставки с головками фаркопу, монтаж яких виконується без спеціального інструменту. У квадратну трубу вставки фаркопа вставляється палець зі шплінтом для фіксації. Існують різні варіанти з різною висотою. Набув широкого поширення у країнах Європи та встановлюється на фаркопи американських автомобілів;
- фланцевого типу, є спеціальним майданчиком, який кріпиться за допомогою зварювання або болтів до рами автомобіля. Пластина фаркопа с шаром має варіанти з різною відстанню від землі, замок зчіпної головки та кілька отворів, необхідних для закріплення кульового вузла на підставі.
Всі кулі фаркопа, буксирувальні пластини і гаки фаркопа можуть бути додатково оснащені захисними ковпачками для зчіпної головки та протиугінним замком для зчіпного пристроя одягненого на кулю фаркопа авто.
Вставка на фаркоп під американські автомобілі має таку конструкцію:
- надійна рамна конструкція із товстостінного металу, що прикріплюється до рами транспортного засобу;
- до підготовленої рами кріпиться приймач квадратного чи прямокутного перерізу;
- у підготовленому отворі кріплення рами за допомогою спеціального фіксатора закріплюється кронштейн;
- на кронштейн встановлюється пластина фаркопа із кулею під зчіпку. Цей вузол може мати кілька розмірів.
Широке застосування серед автолюбителів отримали такі моделі зчіпних головок, вставок, гаків і пластин фаркопа:
- куля фаркопу ALBE;
- головка фаркопу Bakker;
- крюк фаркопу Auto-Hak;
- вставка фаркопу Auto-Hak;
- пластина с кулею на фаркоп Auto-Hak;
- буксировочна пластина с головкой Bakker;
Як вибрати тягово-зчіпний пристрій під певні характеристики
Для правильного подбора комплектующих частей прицепного устройства (вставки фаркопа) следует учитывать следующие особенности:
- спосіб кріплення зчіпної головки причепа;
- межа допустимого навантаження – загальна маса причепа (1500, 2000 та до 3500 кг);
- відстань між болтами для буксирувальної пластини фаркопа;
- для американського типу фаркопа відстань від землі до кулі (стандартне значення 35-40 см);
- для гаків враховується: довжина, відстань між болтами, граничне навантаження (до 2500 кг), висота кріплення від землі.