Гальма накату
Відповідно до чинного законодавства України використання інерційного гальма накату є обов'язковим для категорії легкових причепів «О2» (маса 750-3500 кг). Зчіпний пристрій з гальмом накату розташовується на дишлі, є сполучною частиною між тягачом і причепом. Використовується для активації гальмівної системи причепа, яка відбувається за допомогою спеціальної будови інерційного гальма накату. Застосування даної системи дозволяє скоротити гальмівний шлях автопоїзда в 2,5 рази, виключити винесення транспортного засобу зі смуги руху під час аварійного гальмування.
Особливості будови та принцип дії гальма накату
Гальмо накату на причіп має наступний принцип дії: під час гальмування тягача задня частина поїзда за інерцією руху накочується дишлом на кулю фаркопа, тим самим стискає контролюючий амортизатор гальма накату, який дозволяє здійснити плавне гальмування. Після проходження певного порога зусилля стиснення спрацьовує багатоважільний пристрій гальма накату або його гідравлічна система (залежно від виду встановленого пристрою), передаючи зусилля інерції гальмівним колодкам. пристрої:
- механічний: для активації гальмівної системи причепа використовується комплекс важелів та тросів, які передають зусилля накату причепа, що виникає при гальмуванні тягача;
- гідравлічний: використовується той самий принцип активації, що й у попередньому випадку, тільки зупинка задньої частини автопоїзда відбувається завдяки гідравлічному пристрою гальма накату на причепі. Схема його роботи така ж, як на будь-якому автомобілі.
Типи гальма накату в залежності від виду дишла та ціни
Гальмо накату можна купити для різних видів дишла причепа. Незалежно від типу гальмівної інерційної системи, його можна зустріти в наступному виконанні:
- V-подібний, використовується з дишлом трикутної форми;
- чотиригранної форми, застосовується з квадратною трубою дишла;
- для дишла круглої форми;
- гальмо накату з регульованою висотою. Цей пристрій дозволяє оперативно з'єднувати причіп з тягачом будь-якого виду (легкова машина або позашляховик).
На що слід звертати увагу в ході експлуатації
Продовжити проміжки між періодичними ремонтами гальма накату допоможуть профілактичні дії та огляди.
Для нормальної роботи даного пристрою механічного типу необхідно контролювати стан гальмівних тросів, будь-які порушення цілісності обплетення призводять до нестабільної роботи гальма, що провокує його заклинювання. Тому затягувати заміну тросів при виявленні їх пошкодження не слід.
Те ж правило стосується гідравлічної системи гальмування. Періодичний огляд шлангу та контролю гальмівної рідини має стати правилом для користувача причепа.